Vandaag een goed en helder verhaal in de lokale krant over het voorkomen van fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs.
Achtergrond
Steeds meer organisaties vragen om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Bijvoorbeeld als u een huurcontract of telefoonabonnement afsluit. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën. U kunt dit misbruik tegengaan.
Wat is identiteitsfraude?
Identiteitsfraude betekent dat iemand anders dan uzelf gebruik maakt van uw identiteitsgegevens. Dit gebeurt vaak met een kopie van uw identiteitsbewijs. Hiermee kan iemand op uw naam bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft aangeschaft. Als u die niet betaalt krijgt u met de deurwaarder te maken en niet de fraudeur.
Hoe vaak komt identiteitsfraude voor?
Iedereen die een identiteitsbewijs heeft kan met identiteitsfraude te maken krijgen. In 2011 was vijf procent van de Nederlanders het slachtoffer van identiteitsfraude. Omgerekend zijn dat een paar honderdduizend mensen.
Tips om fraude te voorkomen
Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Als iemand een kopie wil maken vraag dan waarom dit noodzakelijk is. Een alternatief hiervoor is het registreren van het soort identiteitsbewijs en het documentnummer. Dit is in de meeste gevallen voldoende. Bijvoorbeeld: Paspoort, NWLRF3705.
Als deze registratie niet voldoende is en u toch een kopie moet achterlaten volg dan onderstaande stappen:
Schrijf op de kopie
Op deze manier maakt u het fraudeurs moeilijker om de kopie te bewerken. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid. De overheid is onlangs een campagne gestart tegen identiteitsfraude met als titel "Laat u niet zomaar kopiëren”. Met dat motto voert het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties campagne tegen identiteitsfraude.
Achtergrond
Steeds meer organisaties vragen om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Bijvoorbeeld als u een huurcontract of telefoonabonnement afsluit. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën. U kunt dit misbruik tegengaan.
Wat is identiteitsfraude?
Identiteitsfraude betekent dat iemand anders dan uzelf gebruik maakt van uw identiteitsgegevens. Dit gebeurt vaak met een kopie van uw identiteitsbewijs. Hiermee kan iemand op uw naam bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft aangeschaft. Als u die niet betaalt krijgt u met de deurwaarder te maken en niet de fraudeur.
Hoe vaak komt identiteitsfraude voor?
Iedereen die een identiteitsbewijs heeft kan met identiteitsfraude te maken krijgen. In 2011 was vijf procent van de Nederlanders het slachtoffer van identiteitsfraude. Omgerekend zijn dat een paar honderdduizend mensen.
Tips om fraude te voorkomen
Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Als iemand een kopie wil maken vraag dan waarom dit noodzakelijk is. Een alternatief hiervoor is het registreren van het soort identiteitsbewijs en het documentnummer. Dit is in de meeste gevallen voldoende. Bijvoorbeeld: Paspoort, NWLRF3705.
Als deze registratie niet voldoende is en u toch een kopie moet achterlaten volg dan onderstaande stappen:
Schrijf op de kopie
- dat het een kopie is,
- voor wie of welk product de kopie bedoeld is,
- de datum waarop u de kopie afgeeft,
- streep uw burgerservicenummer door; in het document, maar ook in de strook nummers onderaan. Organisaties en bedrijven mogen het burgerservicenummer alleen gebruiken als dat wettelijk is bepaald. Dit geldt bijvoorbeeld voor zorgverleners, zoals uw huisarts, apotheek en zorgverzekering.
Op deze manier maakt u het fraudeurs moeilijker om de kopie te bewerken. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid. De overheid is onlangs een campagne gestart tegen identiteitsfraude met als titel "Laat u niet zomaar kopiëren”. Met dat motto voert het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties campagne tegen identiteitsfraude.